2014 – Turen gik til Australien

Klik på billedet for at få fuld størrelse

Efter mange års snakken lykkes det os at købe en tur til Australien. En god anledning var, at vi skulle ned og besøge vores venner, der har bosat sig der 🙂

Turen derned var selvfølgelig lang, men gør man det til en del af rejsen, så er det ingen problem. Desværre var vores fly forsinket fra københavn til London, så vi måtte vælge at overnatte i London og gå glib af vores første arrangeret tur i Sydney eller flyve videre uden baggage. Vi valgte det sidste 🙂 Dog interessant at blive eskorteret gennem lufthavne i London forbi security m.m. for at nå sit fly. Tak til personalet i lufthavnen.

Der er jo en million ting at se Down Under. Kunsten er at fravælge og sige – vi må komme tilbage igen – eller selvfølgelige sige – vi bliver her lige 2-3 måneder 🙂

Udover at trave Sydney tynd og selvfølgelig se operahuset, var vi på tur ud i Blue Mountains.

Pæn lang køretur med en chauffør, som godt kunne lide sin egen stemme Men det var det hele værd. Overskred min grænse for højdeskræk. Hoppede både på Railway-train, skyway- og Cableway-lifte MEGET højt oppe i himlen . På vejen hjem smuttede vil lige forbi en dyrpark. Så der blev også lige klappet kinguroer og koalabjørne – i silende regnvejr. Fed oplevelse, med undtagelse af regnen selvfølgelig . Vi kørte også lige igennem ‘de olympiske lege’-by i Sydney.

Turen ud af Sydney var i egen bil. En opgave Søren klarede superflot. Men hold da op, de andre er nogle fjolser. De kører jo hele tiden i den forkerte side. Nogen burde sende dem til en ny køretime. Vores første stop på vejen til Guld Kysten var i Hunter Valley. Lige et sted for Søren og jeg. Vindistrikt .

På vejen op i regnskoven vi lige en lille smut forbi Coff Harbour, hvor vi blev indlogeret i en lækker hytte (efter at vi havde bedt om at blive forflyttet fra det første kvab vi blev tilbudt). Her fik vi nogle søde venner, der troligt vented på os når vi kom hjem for vandreturen eller stod op om morgenen 🙂 Det var hyggeligt.

På vores vandreture så vi bl.a. Mangova træer, der jo er en af verdens mest unikke træart.

I regnskoven fik Søren igen en del nye venner. Man kan faktisk sige at han var omsværmet 🙂 Fedt at se kænguruer i fri natur og papegøjer. Rengskoven var SÅ smuk, men gad da godt at have set endnu flere dyr 😉

Midtvejs på turen, besøgte vi så vores venner nær Brisbane. Her blev vi forkælet med god mad og vin, fede oplevelser på vandscooter og i båd. Så blå vandmænd og delfinder, og var på Bounty-strand, og selvfølgelige en smut forbi Baron Bay hvor jeg solede mig i skyggen

Turen var nu ikke kun sjov og spas, jeg blev også klogere. En viden jeg gerne dele med jer. Viste I måske, at søpølser spiser sand fra havbunden og at deres tarmsystem sikre optagelse af de alger og snask som er hæftet til sandet, hvorefter søpølserne går på ‘toilet’og prutter det reneste reneste sand ud og tilbage til havbunden? En fantasiske viden, vi nu alle deler og kan lagre i vores hjerner. Men viste I så at alle Nemo’er (klovnefisk) er født som hanner og at den stærkeste og mest dominerende han transformeres til en hun, hvorefter hun med hård hånd styre flokken således at der ikke komme flere dominerende hanner, som kan transformeres til en hun. Når hunnen dør vil en anden stærk han transformeres til en hun. Det betyder, at filmen ‘find Nemo’ er en fiasko. Nemo kan ikke have levet og let efter sin far, for far ville være blevet til en mor, da mor døde. Dem, som har lavet filmen, burde have noget mere research  Al denne fornuftige og brugbare viden fik jeg af en havbiolog, som deltog på vores sidste snokletur på Great Barrier Reef.

Sidste stop på turen var Caine. hvor vi bl.a. var på en smuk smuk togtur ad bjerget og på til byen Kuranda, som ligger ind i regnskoven. I Kuranda så vi de fedeste Australske dyr og klappede koala og aede kænguruer. Fedt oplevelse. På vejen ned fra regnskoven tog vi The Skyrail. F… man er højt oppe i luften i disse tingester. Supergodt for min højdeskræk

God rejse til jer gennem vores billeder