2017 – Turen gik til Alaska og Canada

Servicemeddelse: Hvis du ikke gider læse hele min ferieberetning, men meget hellere vil se mine billeder, skal du blot scrolle ned på siden 😊

Dette er endnu en af vores livs rejser. Trods min alder har jeg glædet mig som et lille barn. Pga min struktureret tilgang til ting havde jeg i 4 måneder optil turen lavet lister over ting, der skulle pakkes og købes.  Intet var overladt til tilfældighederne – mit liv i en nøddeskal 🙂 Jeg vil dog gerne lige understrege, at jeg gerne springer ud på dybt vand, men hvad kan forberedes, bliver forberedt 🙂 Jeg er ikke til lassez-faire, og som man siger “The luck does not come to the unprepared” 🙂

Der er fantastisk let at pakke til en tur til Alaska. Temperaturen varierer kun mellem 8 og 21 grader. Anbefalingen for pakning er “Alaska is casual, but be prepared to dress for dinners. The best approach is to bring clothes that can be layered: more layers for cooler, windier weather, fewer layers for warm, dry days. Jeg tænker, mon to kuffert er nok 😉

——-

Efter 26 timers rejsen ankom vi til vores hotel i Anchorage (at opleve Alaska er turen værd). Vi blev hentet i lufthavnen af en chauffør, der skulle kører os frem til hotellet. En tur estimeret til 15 minutter. Vores tog lidt mere end 30 🙂 En fantastisk chauffør, som ville give os en god oplevelse. Af samme grund valgte han at kører en omvej, så vi kunne komme til at se bjerget Denali. Alaskas stolthed. Det forlyder sig, at kun få får mulighed for at se bjergen, da den oftest er dækket af skyer og selv er hvid som en sky grundet sneen. Vi så bjerget 🙂

Vores første dag i Alaska foregik som togtur mellem Anchorage og Denali. En tur på 7 timer op igennem landet med en af verdens smukkeste landskaber. Minuset ved turen var at vores kupé var fyldt med pensionerede amerikaner. Egentlig var de meget søde, men forfærdelige snaksagelige og MEGET langsomme i deres bevægelser – min tålmodighed kom på prøve flere gange 🙂 Til alt held, viste det sig, at vi gemmen de næste 3 dage skulle være i den sammen naturreservat, kører i bus med dem i ti timer ned til samme Cruiseskib, hvor de desværre blev opslugt i mængden af de 2000 andre blandede gæster 😊

Tilbage til togturen. Det var en anderledes og hyggelig måde at rejse på. Da vi sad i middagssalonen, følte jeg mig som en del af ‘morder i det blå tog’. Beklager – kan dog ikke berette om nogle mord, og jeg mødte heller ikke Poirot 😊

Nationalparken Denali var en superfed oplevelse. Vi så både en lille mus, en lemming – formentlig en unge, da den ikke var de ca 18 cm lang som brochuren beskrev, et par harer (snowshoes) og en del søde egern. Vi så dog også en flok rensdyr, 2 x elg-moder med sin(e) kalv, en bæver, der lå og fedede den af ude i søen og 2 x bjørne-mor med sin(e) unger. 3x F – Fedt, fantastisk og flot 😊

Første dag i parken foregik som bustur – med de samme pensionerede amerikaner som tidligere nævnt. Jaaaahh hyggeligt 😏 Dag 2 travede Søren og jeg rundt alene ude i wildnessen 😬  Vi blev grundig instruerer inden vi slap løs. Fx skulle vi holde en afstand på 2 buslængder til en elg – det er dog ret svært når den bliver ved med at gå hen i mod dig og du IKKE må forlade de anlagte stier. Det lykkes os at overholdt en afstand på ca 5 meter 😬 Endvidere fik vi af vide, at hvis vi så en bjørn og vi let kunne genkende den, så var vi allerede for tæt på. Dog skulle vi ikke løbe væk, men blot vifte med armene og tale stille og rolig til bjørnen, alt i mens vi skulle bevæge os baglæns. Manden sagde, at bjørnene godt kunne forstå dansk, så vi måtte endelig ikke gå i panik – hvis altså vi ikke ville op og slås med den 😬  Heldigvis så vi kun brugt bjørne-mad på turen 🙂 Dog var bæen frisk, så bjørnen var jo nok lige i nærheden 😬

Yahoo – efter nationalparken Denali, havde vi den fornøjelse af en bustur på ti timer ned gennem Alaska til Seward, med en MEGET snakkende chauffør 😏  Turen i sig selv var faktisk flot, og det er faktisk en ære at køre på Alaska’s veje. Dem er der åbenbart ikke så mange af. Flere byer kan man kun komme til via fly eller båd. Det betyder også, at det er lige så normalt at tage flycertifikat her, som det er at tage kørekort i Jylland 😊

Efter vores ankomst til Cruiseskibet oplevede vi på uransagligvis flere busture på en uge end resten af vores liv.  Nej – vi kørte ikke rundt i busser på skibet, da det var en meget hyggelig lille skib på 11 etager og plads til kun 2000 passager. Men når vi var i havn deltog vi i forskellige events, og alle disse foregik åbenbart med at vi først skulle på en 20-30 minutters bustur.

En af de mange fantastiske oplevelser vi havde, var at se og høre en gletche kælve. Amazing. At se pukkelhvaler springe rundt og sprutte vand var også ubeskriveligt. Ikke at forglemme den vandvittige oplevelse at være få meter fra alle ørnene – de var jo mega store 😬 Alle dem, der er lystfisker, vil nok også misunde os for at være få meter fra springende laks.

Hele naturen heroppe var ubeskrivelig storslået, smuk og fantastisk. At river rafling ned af floderne, vandre i bushen eller Cruise ned langs kysten kan kun anbefales på det varmeste. DET er en oplevelse for livet.
En tur på ATV, skal dog også lige på vores liste over oplevelser i Alaska. Søren var en glad mand den dag 🙂

Vores dage i Vancouver, var også superhyggelige, og vi havde det mest fantastiske vejr. Sol og 30 grader – fedt fedt fedt.
De første 2 dage foregik til fods, så vi fik travet Vancoucer tynd (det blev til mere end 130 km på hele turen – det må da siges at være godt gået ! ). De sidste to dage havde vi lejet en lille Dodge. Fin lille bil 🙂
Samlet set i disse dage fik vi besøgt VanDusen Botanical Garden, Queen Elizabeth Garden og Vancouver Aqyarium, gået i Stanley Park og deltaget i Canadas 150 års fødselsdag.
Sidstedagen sluttet perfekt. Efter at co-driveren angav forkerte koordinater endte vi “desværre” ved en stor shoppingcenter, så vi desværre var nødt til at gå ind i for bl.a. af få lidt mad.
Efter lidt handel, og med fornyet energi lykkes det os at nå den planlagte destination. Hot Spring Lake. Her sad vi lidt i en varmvandskilde i 30 graders solskin og kikkede ud over den fine sandstrand og de snedækkede bjerge i baggrundet. SÅ FANTASTISK

En opsummering af dyr vi har set:
Sød mus, en lille slange, lille sød lemming, egern, fasan, sneskoharer, laks, bæver, havodder, søløver, sæler, ørne, ugle, andre fantastisk fugle, rensdyr, elge, bjørne, pukkelhvaler, ikke at forglemme de 2 søde 16 armet søstjerner og blåmuslingerne.

Endnu beklagelser:
Billede serien indeholder en del naturbilleder 🙂

Husk at klikke på billedet for at få det i fuld størrelse