Spørgsmålet er, hvad har de HØRT du har sagt, og ikke HVAD du sagde.

Uanset hvor meget du kan bevise dine faktiske ord, så er det opfattelsen af budskabet, der resulterer i resultatet.

I steder for at blive vred, irriteret eller ked af det, hvis dine medarbejdere eller kollegaer gjorde noget andet end det du bad dem om, så vær nysgerrige på, hvorfor dit budskab blev misforstået eller tolket på en anden måde. Den læring kan du bruge til noget.

 

Er du opmærksom på:

  • At ting, der bliver sagt ved kaffemaskinen, kan have tilbøjelighed til at miste sin værdi? Der blev jo ’bare’ sagt ved kaffemaskinen.
  • At ord og vendinger du måske normalt bruger, ikke har samme værdi hos din modtager? Ordet ’træls’ er ofte brugt som et eksempel på et ord med forskellig værdi, afhængig om du er jyde eller københavner.
  • At afhængig af, hvor modtageren hører du har lagt trykket på et ord, så kan din sætning pludselig få en helt anden betydning?

Fx:

HAN har ikke taget af kassen (noget tyder på at en anden så måske har)

Han har ikke taget af KASSEN (noget tyder på at han måske har taget noget et andet sted fra, dog ikke kassen)

  • At vi ofte kommer til at stille vores ’ordre’ som et spørgsmål?

Hvem kender ikke hustruens spørgsmål

’tager du ikke lige opvasken’ og stakkels den mand der ikke tager opvasken straks.

For det hustruen mente var: Gider du tage opvasken NU!

Eller den hvor en forælder spørger ungerne, gider I gå op og rydde op på jeres værelse, og deres svar er ’NEJ’. Hvorefter forælderen siger’ det var IKKE et spørgsmål.

Undgå misforståelser eller mistolkninger

Undgå misforståelser eller mistolkninger af din kommunikation ved at være forberedt på:

  • Hvem er modtageren
  • Hvor
  • Hvordan
  • Hvornår du kommunikere 

– og vær opmærksom på hvordan modtageren reagerer på budskabet.

Med tydelig kommunikation og de rette signaler undgår du mange misfortolkninger, og du vil stå stærkere i dit job.

Trænger din kommunikation til et Brush Up eller trænger teamet til en introduktion til kommunikationens mange facetter?

Lad mig genopfriske kommunikationens mange redskaber og faldgruber for dig og dit team.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial